Internet

Waarom SEO optimalisatie & wat zijn de voordelen? 

Ben jij momenteel bezig met de vindbaarheid van je eigen website? Dan is SEO optimalisatie een belangrijk onderdeel hierbij. Je kunt een aantal dingen zelf oppakken, maar vaak loont het ook op een specialist hiervoor in te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan een online marketing bedrijf. In dit artikel leggen wij je uit waarom SEO zo belangrijk is en wat de voordelen zijn bij het optimaliseren hiervan. 

Wat is SEO? 

Eerst even terug naar de basis, wat is SEO eigenlijk? SEO, ook wel Search Engine Optimization, houdt in dat jij je website of webshop optimaliseert voor de zoekmachines. Het heeft als doel om uiteindelijk hoger te ranken in de organische zoekresultaten in bijvoorbeeld Google. 

Om de vindbaarheid te verbeteren kan je kijken naar drie verschillende pijlers. Elke pijler dient apart geoptimaliseerd te worden. De drie fundamenten zijn als volgt:

  • Technische optimalisatie 
  • Content optimalisatie
  • Linkbuilding 

Waarom is SEO optimalisatie belangrijk? 

Om het belang van de zoekmachine optimalisatie uit te leggen is het goed om te weten dat er verschillende manieren zijn hoe bezoekers naar je website kunnen komen. Zo heb je organische en betaalde zoekresultaten in de zoekmachines. In dit artikel zoomen we in op het organische resultaat waarvoor je optimalisatie nodig hebt om getoond te worden. Ook de organische zoekresultaten bestaan uit meerdere mogelijkheden. Wij zetten ze voor je op een rijtje: 

  • Featured snippets
  • answer boxen
  • normale resultaten
  • meta titel en description 

Zo zie je ook gelijk het belang van de zoekmachine optimalisatie. Als bedrijf wil je namelijk niet afhankelijk zijn van de bezoekers die binnenkomen via betaalde advertenties. Want stop je met betalen voor je website of webshop? Dan toont de zoekmachine je nog enkel op basis van de organische resultaten. Is je website niet voldoende geoptimaliseerd? Grote kans dat jij onder de concurrenten komt te staan of zelfs pas op de tweede pagina wordt getoond. Je bent dan niet meer vindbaar voor je doelgroep. 

Bezoekers die vanuit organische zoekresultaten op je website komen kosten geen geld per klik. Natuurlijk kost en wel vaak tijd en daarmee geld om je website te optimaliseren. Maar onthoudt wel dat de organische resultaten voor lange termijn zijn. Want als je eenmaal goed te vinden bent, dan krijg je meer relevante bezoekers en daarmee potentiële omzet. 

De voordelen van SEO

Voor het gemak hebben wij de voordelen van SEO optimalisatie voor je op een rijtje gezet. Dit maakt het allemaal wat overzichtelijker: 

  • Bij zoekmachine optimalisatie speelt relevantie een belangrijke rol om te bepalen hoe je website in de organische resultaten wordt getoond. De kans dat je website meer relevante bezoekers krijgt wordt daarom automatisch ook vergroot. 
  • Komt je steeds hoger in de ranking? Dan krijg je waarschijnlijk meer bezoekers zonder dat je hiervoor meer hoeft te betalen. 
  • SEO is ook wel een vorm van pull marketing. Het voordeel hiervan is dat er al een behoefte is en je het hierdoor niet meer hoeft te creëren (push marketing).
  • SEO is conversieverhogend, aangezien je met de optimalisatie meer relevante bezoekers naar je website trekt.
  • Bestellingen die je ontvangt zijn vaak waardevoller via de organische resultaten dan via betaalde campagnes. 
  • SEO is voor de lange termijn strategie en zorgt daarom voor langdurige resultaten. Stel je zet SEO voor een tijdje op een lager pitje, dan verdwijn je niet direct  uit de zoekresultaten. Bij betaalde zoekresultaten (SEA) is dit wel het geval.

Dit vind je misschien ook leuk...